Chcete tu nejlepší návštěvnost svých stránek?
Nevíte, jak na SEO optimalizaci?
Připadá vám to složité a zdlouhavé?
Mám pro vás 5 jednoduchých kroků, které dokážete snadno udělat u každého článku nebo stránky na vašem webu.
Jednoduchý návod, jak na SEO optimalizaci na WordPressu
SEO není zbytečné, jak tvrdí někteří odborníci. Je to přirozená součástka marketingového mixu online nástrojů.
Přirozená návštěvnost zvedne čtenost vašich článků, přinese nové objednávky, kontakty a i vaše publika pro reklamy a remarketing budou mnohem kvalitnější. SEO se vyplatí dělat. Jednoduše a dlouhodobě.
Tady je jednoduchý návod, jak na jak na SEO optimalizaci vašeho webu na WordPressu.
Obsah
✅ Jaké psát články
✅ SEO Yoast & Rank Math
✅ Kde najít klíčové slovo (SEO analýza)
✅ Kam vložit klíčové slovo?
✅ Obrázky a jejich správný popis
✅ Meta popisek
✅ Linkbuilding – k čemu to je dobrý?
✅ Obsah a jak jej vytvořit
✅ Sekce FAQ
✅ Nejčastější otázky a odpovědi
Jaké psát články?
Takové, které lidé hledají. A abyste zjistili, co lidé hledají, udělejte si SEO analýzu. Je to jediný způsob, jak zjistit, jaká slovní spojení lidi hledají a jaký obsah byste měli tvořit na svůj web.
Je to vlastně analýza chování zákazníka. Zjišťujeme, jaká klíčová slovní spojení lidé hledají, když řeší problémy nebo potřeby, na které vaše podnikání nabízí řešení. Pokud znáte svého zákazníka a víte, jak mu pomoct, tak možná máte půl SEO analýzy hotové. 😉
Příklad: Nabízíte návody na háčkování? Pravděpodobně byste měli mít na webu články na klíčová slovní spojení „jak háčkovat“, „jak začít háčkovat“, „háčkování pro pokročilé“ atd.
➡️ Vidíte, není to nic složitého. Je to celkem logické. Ale mám pro vás jeden extrémně rychlý návod, jak můžete během pár vteřin najít klíčová slova, která jsou pro vás důležitá.
Zamyslete se, co lidi ve vašem oboru hledají na Google. Co je zajímá, co zadávají do vyhledávače? Zkuste si ta slova sami zadat a uvidíte, jaké články vám vyběhnou.
A potom zarolujte úplně dolů.
Příklad: Takhle může vypadat návrh klíčových slov na slovní spojení „jak vydělat peníze“.
Dole vám Google sám navrhuje související vyhledávané fráze. Zjednodušeně řečeno, tohle jsou klíčový slova, který by vás měly zajímat. Vyberte si ty relevantní a napište na ně článek. Nebo váš současný obsah jenom upravte.
SEO Yoast & Rank Math
Jsou to SEO pluginy do WordPressu na nastavení atributů u článků a stránek. Jejich obrovská výhoda je, že vám ukazují, jestli máte SEO správně nastavené a co případně ještě vylepšit.
Používám oba. Yoast mi přijde jednodušší a snadnější. Rank Math jsem si nainstaloval na tento web, protože jsem se chtěl naučit něco nového a taky uměl FAQ sekci dřív než Yoast . K tomu se ještě dostaneme.
💡 TIP: Seznam mých oblíbených aplikací na online marketing >>
Příklad: Takhle vypadá výpis článků s pluginem Rank Math. Vidíte tam, jak dobře máte optimalizovaný SEO u jednotlivých článků.
A takhle vypadá „kontrola kvality“ nastavení článku. Tohle je zrovna ukázka článku, který je optimalizovaný na klíčový slovo „audioknihy“.
U Yoastu je to podobné. Také vám zobrazuje, co máte správně a co máte upravit. Je to velká nápověda a moje zkušenost je taková, že vše, co tyto pluginy nabízejí, je těch 20 %, která vám přinesou 80 % výsledků.
Příklad: Tady vidíte článek, který je optimalizovaný na klíčový slovní spojení „angličtina pro samouky“. Yoast vám tady krásně napovídá, co všechno máte ještě vylepšit a upravit.
Kde najít klíčové slovo (SEO analýza)
Tohle téma nebudu rozebírat detailně. Na to ani jeden článek nestačí. Půjčím si jenom pár bodů z prvních lekcí Affiliate Výzvy, kde se tomu věnujeme detailněji.
- Vlastní nápady: Začněte tím, že si napíšete klíčová slova, která vás k vašemu tématu napadnou jako první.
- Našeptavač vyhledávače: Když už vás nic nenapadá, tak hurá na Google a Seznam. Zkuste tam zadat první, co vás napadne v souvislosti s vaší oblastí. A sledujte, co vám Google nebo Seznam začnou našeptávat. To jsou většinou slova, která lidi hledají.
- Související klíčová slova: To už jsme si popsali výše. Dejte vyhledat a potom zarolujte dolů.
Těch technik je samozřejmě víc. Jde o to najít co nejvíc relevantních slovních spojení a potom je prohnat nástroji, které vám prozradí jejich hledanost. Já využívám nejčastěji Marketing Miner.
Příklad: Tohle je úplně základní ukázka několika klíčových slov pro blog (affiliate projekt) na jazykové online kurzy.
Může to být 12 základních článků, které vytvořím na web.
Pro základní průzkum klíčových slov můžete využít také AI nástroj ChatGPT.
Kam vložit klíčové slovo?
- Do nadpisu článku;
- Do prvního odstavce nebo do prvních 10 % textu, prostě na začátek;
- Pak ještě několikrát do textu;
- Do podnadpisů článků (třeba tak jako v dalším nadpise);
- Do meta popisku.
Když tohle uděláte, máte z 80 % hotovo. Opravdu to není věda. Hlavně to ale dělejte přirozeně. Neperte klíčový slovní spojení na sílu do textu za každou cenu. Také se mu ale fanaticky nevyhýbejte.
Například nedělejte tohle: Teď si v tomto článku Jak na SEO optimalizaci ukážeme, jak to nedělat. 😂
Jak na SEO optimalizaci obrázků
Jednoduchá věc, která může vašim webům hodně pomoct. Stačí, když obrázky správně pojmenujete a popíšete.
Příklad: Budu chtít vložit do článku o angličtině pro samouky banner na kurz Online jazyky. Soubor se bude jmenovat takhle:
- anglictina-pro-samouky-online-jazyky.jpeg
Jakýkoli jiný způsob pojmenování se nepřipouští. Nepoužívejte mezery, podtržítka, nic takového. Pouze pomlčky. A nepoužívejte ani diakritiku.
Další důležitý bod jsou takzvané ALT popisky. Najdete je u každého článku na webu. Buď přímo v médiích, nebo při editaci článku.
Příklad: Stejný článek, ale tentokrát obrázek anglických knížek.
Alt popisek už pište normálně česky s diakritikou.
Ideální bude, když alt popisek a název souboru se budou trošku lišit. Třeba použijte jiný slovosled nebo slova jinak vyskloňujte.
Meta popisek
Hodně důležitá věc. Pokud nevíte, co to je meta popisek, tak to je text, který se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání.
Například když zadáte do vyhledávače: audioknihy o podnikání, tak vám odkaz na můj článek vyběhne takto:
Meta popisek je ten text pod nadpisem.
💡 TIP: Pokud se chcete ve výsledcích vyhledávání odlišit, můžete použít emoji. Nepřehánějte to ale. Google se nakonec sám rozhodne, jestli je zobrazí, nebo ne. U některých článků mi to funguje, někde ne.
Meta popisek MUSÍ obsahovat klíčové slovo a zároveň musí být napsaný tak, aby přitahoval pozornost a lidi na něj chtěli kliknout.
Jak SEO Yoast, tak Rank Math vám umožní jej snadno editovat a ohlídají i jeho délku.
Linkbuilding
V každém správném návodu jak na SEO optimalizaci 😉 nesmí chybět informace o linkbuildingu.
Co to je?
Jsou to odkazy, které vedou na váš článek, ale i z vašeho článku. Jsou to odkazy, které vedou z jiných webů, ale i z vašeho webu.
- Přidejte do článku pár odkazů na další obsah (články) na vašem webu.
- Projděte starší články a stránky a přidejte do nich odkazy na váš nový článek.
- Dejte si tu práci, projděte internet, najděte relevantní články a napište jejich autorům nebo majitelům webu, že byste chtěli u nich umístit odkaz na svůj článek.
Asi je vám jasné, že poslední bod nebude zas tak jednoduchý. A víte co, máte pravdu. Není jednoduché se domluvit s majiteli článků a často vás to bude i něco stát.
Pro dlouhodobé výsledky z vyhledávání je to ale klíčové. Pokud na váš web odkazují jiné (kvalitní) weby, dáváte tím vyhledávačům jasný signál, že váš web je kvalitní a že jej můžou upřednostnit před ostatními.
💡 TIP: O linkbuildingu máme v Affiliate Výzvě celou jednu lekci v posledním, 4. modulu.
Obsah
Obsah a FAQ jsou už trošku pokročilejší techniky. Nicméně jejich implementace je poměrně jednoduchá a zvládne ji i méně pokročilý uživatel.
Obsah článku je zajímavá „novinka“, která se začala objevovat teprve v posledních letech. Jednoduše na úvod článku přidáte výčet těch nejdůležitějších kapitol z článku.
Může to vypadat třeba takhle:
Kapitoly uvedete podnadpisy. Mimochodem, podnadpisy (tag H2, H3 atd.) jsou taky extrémně důležité. Používejte v nich klíčová slova.
A pak vytvoříte takzvané kotvy v textu a z obsahu na ně budete odkazovat.
✅ Tady je video návod jak na to (i s překlepem).
Samozřejmě, že na tohle jsou i různé pluginy do WordPressu. Já se ale snažím používat minimum pluginů (zpomalují web – to není dobrý pro SEO). A tohle mi přijde natolik primitivní, že na to plugin nepotřebuji.
Obsah především zpříjemňuje uživateli orientaci. A to chceš!
Hned se dozví, co v článku najde, a většinou zaroluje na sekci, která ho zajímá = zůstane na stránce déle. Tím se sníží míra okamžitého opuštění stránky (bounce rate) a to je zase známka pro Google, že je to kvalitní obsah.
Sekce FAQ
Poslední bod návodu jak na SEO optimalizaci je o FAQ sekci. Je to speciální modul, který jednoduše vložíte právě pomocí pluginů SEO Yoast nebo Rank Math. Oba to nabízejí i ve verzích zdarma.
Potom to v editaci článku vypadá takhle:
A vy jenom napíšete do příslušných míst otázku a odpověď. Možná bude potřeba to trošku graficky nastylovat, aby to v článku vypadalo hezky.
Na mém blogu teď tyhle sekce kdovíjak hezky nevypadají. Chystám se ale, že grafické nastylování svěřím brzo někomu, kdo tomu rozumí.
✅ Hlavní důvod, proč tohle dělat, je tady. Takhle to totiž potom vypadá ve výsledcích vyhledávání, když v článku nastavíte FAQ.
💡TIP: Je to mimochodem taky způsob, jak přidat svůj affiliate odkaz přímo na stránku Google do výsledků vyhledávání. 😉
Jak na SEO – vaše nejčastější otázky a odpovědi
Co je to SEO?
SEO je zkratka, která znamená Search Engine Optimization. Volně přeloženo je to optimalizace pro vyhledávače. Jsou to zkrátka techniky a metody, které zlepšují nalezitelnost webu na internetu. Přesně tedy na Google, Seznamu a dalších vyhledávačích.
Za jak dlouho uvidím výsledky?
SEO je běh na dlouhou trať. A záleží to na mnoha dalších faktorech: na kvalitě domény (obsah, stáří, návštěvnost atd.), konkurenci a hledanosti na klíčové slovo a spoustě dalších faktorů. Některé články se můžou na prvních stránkách začít objevovat velmi rychle. Někdy to může naopak trvat i rok a je potřeba neustále na tom makat.
Co všechno ovlivňuje SEO?
Kvalita domény, kvalita obsahu a asi tak 1.000 dalších faktorů. Důležité jsou i zpětné odkazy, které vedou na váš web. Současně s optimalizací vlastního obsahu je dobré pracovat i na liknbuildingu.
Kde začít se SEO?
U sebe. Nejlepší bude začít analýzou klíčových slov. Potom psaním nového a úpravou stávajícího obsahu na webu. A následně systematicky budovat zpětné odkazy.
Co je to klíčové slovo?
Je to slovní spojení, které zadáváte do vyhledávače, když něco hledáte.
Co je SEO analýza?
Je to především návrh klíčových slov. Může to být ale i návrh architektury webu a analýza jeho současného stavu, včetně nalezení příležitostí pro zlepšení.