Tomáš Čupr je pro mě obrovský vzor.
Milion není kůl. Miliarda je kůl. To vás čeká, když to nepo*erete!
Věta ze skvělého filmu The Social Network ze scény, kdy Mark naslouchá zkušenějšímu Seanu Parkerovi, se mi hrozně líbí. Pravda, přesně ta věta zní: Milarda DOLARŮ je kůl!
V Čechách jsou tisíce lidí, kteří vám rádi poradí, jak vybudovat podnikání. Těch, jejichž skóre se měří v miliardách korun a jsou ochotný poradit, jsou jednotky.
Úspěch Slevomatu také trošku ovlivnil mé rozhodnutí opustit všechno ostatní a vrhnout se střemhlav do online podnikání. Když jsem zaregistroval přednášku Tomáše Čupra na ČVUT, neváhal jsem ani minutu.
Tomáš ani v jedné větě nepřekvapil žádnou revoluční myšlenkou. Mluvil o čtyřech jednoduchých principech.
1. Najděte lepší lidi než je Tomáš Čupr 😉
Jak aktuální… Tento rok jsem různým způsobem oslovil a zkusil připojit do svého podnikánu už téměř 30 spolupracovníků, kolegů, zaměstnanců atd. Moje největší výzva je přeměnit své podnikání z one man show na opravdové reálné podnikání, které nestojí jenom na mně. Rozhodně největší a nejtěžší věc, o kterou se zatím pokouším.
Počet se nyní ustálil na cca 5–6 lidech v týmu. K závěru, že neexistuje jiná cesta, než najít ty nejlepší z nejlepších, jsem si tak nějak došel sám.
„Nemám čas na zdlouhavé hledání lidí. Ty firmy na začátku rostou tempem
5–10 lidí za měsíc. Tam není prostor pro zdlouhavé vybírání.”
Aha… A já se celý rok crcám s pár kolegy. Tomáš zmínil na přednášce knížku Jak z dobré firmy udělat skvělou. Jedna z mála knížek, kde se pořád dokolečka neomílá úspěch firmy Apple, ale ukazuje trošku jiné věci, které vybudovaly ohromné úspěchy v podnikání. A víte, jaká myšlenka mě tam zaujala?
Nepotřebujete vizi, schopného leadra, nejmodernější technologie, dokonce ani nepotřebujete vědět, kam firma směřuje. Stačí najít schopné lidi a těch neschopných se zbavit! Směr a cesta se už pak poskládá jakoby sama!
Stačí najít ty nejschopnější lidi a vymyslet, co budeme dělat. To je úplně jinak, než jsem si myslel, ale dává to parádní smysl.
2. Brutální orientace na zákazníka
Vaše představa o podnikání je nepodstatná. Zákazník vám sám ukáže, co chce, za co je ochotný zaplatit. Podnikatelé, kteří tvoří služby, o které je zájem, slaví úspěch. Prodejci, kteří prodávají zboží nebo produkty, které jim nedávají smysl, nadávají, že si to nikdo nekupuje!
Zákazník je pán, on tvaruje vaše podnikání. Pro něj děláte služby a na začátku podnikání si nemůžete dovolit diktovat podmínky. Diktuje zákazník – tečka! Kdo to ignoruje, není podnikatel, ale vyžírka!
Smiřte se s tím a ptejte se lidí, chtějte zpětné vazby, dělejte průzkumy. Zavolejte lidem a zajímejte se o ně. Udělejte pro ně první a poslední. Nejste spokojeni s výrobcem nebo dopravcem? Zaveďte vlastní výrobu nebo dopravu. Udělejte to tak, aby vás lidi milovali. Tohle radí Tomáš Čupr. Chlapík, který opakovaně postavil na nohy firmy s miliardovými obraty za pár let.
Další „revoluční” myšlenka, která nám občas v tom online vesmíru uniká. Všechno se přeci dá zautomatizovat a za rohem čeká dalších 1.000 zákazníků, kteří si to určitě koupí, když to ten jeden prudič nechce. Tedy aspoň mně se to občas v tom kalupu nových projektů a strategií občas stane.
Občas, možná právě pod vlivem všech těch rad o outsourcování a automatizaci v podnikání, zapomenu, že na 1. místě je vždy zákazník. Ne pohodlí podnikatele a zjednodušování vlastního života.
3. Data a analytika
Tabulky, reporty, fakta, čísla… Funkční systém nevyroste na základě pocitů, zkušeností nebo silného odhodlání. Každý podnikatel bude dřív nebo později konfrontován s tvrdou realitou, kde čísla mluví jasně.
Další pokračování si nezajistíte pomocí motivace nebo nezdolného nasazení. Jediný řešení je dělat strategické rozhodnutí na základě informací, které máte.
Pomalu denně spouštíme nové a nové reklamní kampaně. Představa, že neznáme jejich výkon, je naprosto šílená. Aby byla reklama úspěšná, musíte udělat desítky variant a cílení a na základě výsledků (čísel) najít tu nejlepší a z ní udělat další desítky nejlepších reklam a tak dokolečka.
Za reklamy si můžete dosadit úplně všechno. Zboží v e-shopu, kamenné pobočky, marketingové kampaně, velké i malé projekty, články na blogu nebo zda je lepší budovat e-mailovou databázi, remarketingová publika nebo rovnou celé byznys strategie.
Měřit můžete opravdu všechno. Respektive pro efektivní směřování podnikání to dělat musíte. Ale také je potřeba pracovat a uvědomovat si tvrdou realitu, kterou čísla ukazují a která nemusí být zrovna příjemná a milá. Bude ale reálná a posune vaše podnikání mnohem více než pohodlné nebo milé rozhodnutí.
Když neměříte a nevyhodnocujete na základě reálných čísel, děláte pouze rozhodnutí, která vám přijdou rozumná, ale vlastně nevíte, jestli jsou správná. Pak se nemůžeme divit, že to občas nedopadne podle našich představ a velikosti motivace. 🙂
✅ Tip: Online aplikace, které využívám v podnikání a online marketingu.
4. Vydržet
Ještě se mi nikdy nestalo, že by výsledky nějakého projektu předčily očekávání. A hned na začátku projekt začal fungovat lépe, než se čekalo, a já se za chvíli nemusel o nic starat. Většinou je to už od začátku série nezdarů a neúspěchů.
Jestli někomu někdy jel nějaký projekt přesně podle plánu, tak mi prosím vás o tom napište na: dusan@dusansoucek.cz. Obratem vás pozvu na oběd – platím/vařím. 🙂
Tady už není moc co dodat. Statistiky mluví úplně jasně. Polovina firem to zabalí už první rok své existence a do 5 let skončí 95 % nově založených společností. A to ještě neznamená, že těm zbylým 5 % se skvěle daří. Často pouze existují.
Možná že tuhle statistiku píše pouhé nedodržování několika jednoduchých principů v podnikání.
Možná to jsou právě ty výše uvedené principy, o kterých na přednášce mluvil Tomáš Čupr.
A nebo je to třeba všechno úplně jinak.
Co myslíte?