Případová studie Z nuly na 1.071.799 Kč znovu v prodeji.

Přesný postup, jak jsme za 14 dní získali 239 prodejů. Při investici do reklamy 21 497 Kč

Jak dělat obchod a podnikání na internetu?

Návodů na podnikání na internetu existuje opravdu hodně… Některé jsou užitečné, jiné méně a některé jsou jen pokusy, sepsané ve snaze vydělat milion. Tenhle článek není další návod na vydělání peněz, takže jestli hledáte něco na způsob „10 jednoduchých způsobů, jak obchodováním na internetu vydělat milion“, nečtěte tenhle text, žádný milion vám za to nedám. Podnikání je především o obchodě. Podnikatel i v digitální době musí být dobrý obchodník.

Jak tedy dělat obchod na internetu?

Co se stane, když z nadpisu článku odstraníme poslední část? Je to sranda, nestane se totiž vůbec nic, ale nám to pomůže uvědomit si, co je to vlastně ten obchod. Stejně jako to není nějaký reálný krám s regály, nabručenými pokladními za kasou apod., tak obchod není ani eshop, nebo web. Obchod je právě ten proces, který probíhá na vašem webu (eshopu, prodejní stránce) či v řeznictví na návsi.

V tom slově samotném je to dobře vidět. Obchod je ze slova obcházet. Tedy obcházet zákazníky a nabízet jim své služby. Nejblíže je tedy skutečnému významu slova obchod ten pověstný podomní prodejce. U něj můžeme hledat kořeny a podstatu obchodu. Tedy ten, koho už z dálky vyháníme, když se přibližuje k našim dveřím.

Ale právě takový dobrý podomní obchodník na první pohled pozná, zda zákazníkovi něco prodá, ví, do jaké čtvrti, do jaké ulice má smysl chodit. Ví, že s každým zákazníkem bude o svém zboží mluvit trochu jinak, protože každého zákazníka zajímá trochu víc něco jiného, každý je osobitý a má své specifické představy a potřeby. Své stálé zákazníky navíc zná a oni se neostýchají se s ním na ulici pozdravit, doporučují ho svým přátelům atd. Ochotně nám pomůže a poradí, i když z toho zrovna nic nekápne.

Asi se shodneme, že tenhle náš podomní prodejce dokáže své zboží prodat, vydělá na tom a má spokojené zákazníky. Vlastně všichni jsou spokojení. A tak by to mělo být. Nebo ne? Jenže doba se už dávno změnila…

Dnes nikdo nechce dělat podomního prodejce

A podívejte se, jaká je doba. Nesnášíme obchodníky, kteří nám každý den volají, ale zakládáme jeden e-shop za druhým. V ČR máme 37 000 eshopů (což je světový unikát) a počet infoproduktů na jednu osobu si raději netroufnu odhadnout. Chceme hodně muziky za málo peněz. Chceme vydělat milion, ale nechceme dělat obchod.

Dnes už opravdu nikdo nebude dělat podomního prodejce. Kromě toho, že to moc nenese, tak je to i vysoce rizikové povolání. Ale podívejme se ještě jednou na odstavec, jak pracuje podomní obchodník v živém světě…

„A takový dobrý podomní obchodník na první pohled pozná, zda zákazníkovi něco prodá, ví, do jaké čtvrti, do jaké ulice má smysl chodit a vyplatí se to.“

Dnes je doba, kdy si lidé prodávají sami = brouzdají na internetu a vybírají si. Dřív musel obchodník vědět do jaké čtvrti zajít, dnes lidé přijdou sami. Tedy pokud máte web se správnými obchodními dovednostmi = jste na internetu. Dokonce existují techniky, jako PPC reklamy, SEO optimalizace a další nástroje, které přivedou ke koupi naladěné zákazníky na Váš web. Dřív bylo nutné lidi navštěvovat a prodávat jim, dnes přijdou sami. Jen záleží, na koho na tom internetu narazí…

Viděl jsem hodně webů. Úspěšné i neúspěšné… Měly jednu věc společnou. Za těmi úspěšnými weby vždy stáli úspěšní obchodníci. Jednoduše věděli, co jim v obchodě funguje a co také musí umět jejich web. A platí to i přesně obráceně.

Ví, že s každým zákazníkem bude o svém zboží mluvit trochu jinak, protože každého zákazníka zajímá trochu víc něco jiného, každý je osobitý a má své specifické představy a potřeby.

Moderní obchodník má rozdělenou databázi kontaktů (nebo má i více webů) a ví, že s každým segmentem musí mluvit jinak. Dobře si uvědomuje, že každý nakonec koupí a je to jen otázka času, kdy přijde u každého zákazníka potřeba kupovat jeho zboží. A umí to automaticky zařídit, aby když přijde chuť nakupovat, tak první na koho si zákazník vzpomene, bude právě náš „Moderní obchodník“.

Své stálé zákazníky navíc zná a oni se neostýchají se s ním na ulici pozdravit, doporučují ho svým přátelům atd.

Moderní obchodník je aktivní na sociálních sítích, kde se dobře zná se svými zákazníky – má pro ně stránku s fanoušky na facebooku nebo je vidět na YouTube. Zapojuje se do různých diskuzí stejně jako kdysi podomní prodejce do diskuzí o všem možném na rohu ulice.

Ochotně nám pomůže a poradí, i když z toho zrovna nic nekápne.

Moderní obchodník má na webu spoustu článků, videí, rad… prostě obsah, který jeho zákazníci hledají. Je k dispozici každému, kdo na jeho web přijde a buduje důvěru stejně, jak tomu bylo v dobách podomních prodejců.

Obchodování v dnešní technologické době se téměř neliší od obchodování v dobách minulých, kdy nebyl telefon, ani internet.

Zapomeňte na reference, místo toho…

Principy úspěšného obchodu se nikdy nezmění. Technologie určitě změní způsob jejich aplikování, ale vždy půjde o to, abychom prodali naše zboží = ukecali druhou stranu ke koupi. Pardon, chtěl jsem říct, zaujali, vzbudili pozornost a zájem, vybudovali důvěru, prodali, vytvořili vztah a prodali znova. 🙂

Bylo by skvělé, kdyby všechny ty weby, eshopy, infoweby a další milionové naděje snaživých obchodníků a podnikatelů místo vystavování lákadel „zdarma“, garancí vrácení peněz, referencí a dalších „pro obchod dobrých věcí“ si dali práci a udělali si obrovskou nástěnku s podobiznami zákazníků, kteří u nich z nějakého důvodu nenakoupili, jako memento toho, že „obchodník“ neudělal něco, co udělat mohl.

Naučte se obchodovat v živém světě, protože internet je pouhá platforma. Může Vaše obchodování akcelerovat… Ale pokud neumíte obchodovat, nebude co akcelerovat.

Odhalte 42 obchodních pravidel, která musíte porušit, abyste byli v obchodě a podnikání
úspěšní > >

Komentáře
  1. David Kolář napsal:

    Dušane, po dnešním skype hovoru jsem ještě dohledával nějaké informace o Vás a toto je pecka. Konečně to někdo otevřel. Obchod ať už venku nebo online je pořád o zjišťování potřeb zákazníků a poté prodeji. Ať se daří a těším se na případnou spolupráci.

    • Dušan Souček napsal:

      Davide, hned jak jsem viděl Váš komentář tak mi se mi najednou spojilo několik věcí. Já vás našel na internetu, ale než jsem Vás oslovil, tak jsem se šel podívat na Váš web a Vy jste teď logicky udělal to samé. O to jsme přesně mluvili. Web za Vás neodvede všechnu práci, ale každý si Vás vygooglí, když uvažuje nad spoluprací. 😉

  2. Martin napsal:

    Tento článek je zajímavý a je pro mě ještě více, když se v něm vidím.. Podomní prodej dělám více než rok před 3 měsícema jsem se začal věnovat internet marketingu. A vše funguje podobně. Internet je v dnešní době nástroj na prodej, který využívá úplně každý.

    • Dušan Souček napsal:

      Martine, děkuji za komentář. To je naprosto přesné! Prodej na internetu se nikdy nemůže lišit od prodeje v živém světě. Vždy je to obchod. 🙂 Držím Vám palce, ať se daří. Dušan

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.