Začátek podnikání – 10 věcí, které musíte dělat

Za 3 měsíce se mi podařilo rozjet úplně nové podnikání (živnost), které mě dokáže uživit. Přečtěte si, co jsem pro to udělal. Pokud si chcete čtení zkrátit a vše shrnout do jedné rady. Tak vězte, že byla za tím práce. Rada za milion tedy zní: Zavřete tento článek a jděte makat!

Samozřejmě kecám! Nebyli to 3 měsíce. Ale několik let získávání zkušeností, díky kterým teď vím co mám dělat. A díky kterým jsem si dokázal své podnikání ověřit a postavit tak, že mám platící zákazníky. Tady je to nejdůležitější co jsem dělal:

1. Mít jistotu smysluplné služby

Smysluplná nabídka služeb, za kterou jsou zákazníci ochotni platit je základ. Na začátku podnikání ale nemáte jistotu, protože začínáte a nemáte zákazníky, kteří by Vám to potvrdili. Existuje několik způsobů jak se o tom přesvědčit (průzkumy trhu, dodání nedokonalého řešení, atd). Podstatné je si uvědomit váhu této JISTOTY. To totiž není o motivaci, sebevědomí nebo čemkoli jiném, co jste si právě přečetli nebo slyšeli na bombastickém semináři. Je to o důkazu v podobě platícího a spokojeného zákazníka. Snažte se jej najít co nejdříve – budete mít potom úplně jinou energii, než když si pořád kreslíte vize a nápady na papír.

Nebyl jsem si jistý, tak jsem šel postupně. Nejprve Ebook zdarma, pak články, pak nějaké příspěvky na FB, pak první zákazník, první reference, první úspěšná affiliate kampaň, další Ebook, další zákazníci a najednou mám za sebou několik zakázek a další jisté před sebou. Nemuselo to tak dopadnout – na začátku se nemusel můj podnikatelský Ebook líbit a já bych šel podnikat v něčem jiném nebo změnil nabídku. Ten Ebook – můj test mě totiž nic nestál – kdybych nezvládl první zakázku, byl by to větší průšvih. 

2. Ptát se všech na názor

Zažil jsem spoustu podnikatelů, kteří si byli tak jisti svojí nabídkou, že se „nepotřebovali“ nikoho ptát. Věděli, že to určitě bude skvělý a vydělají „melouny“. Teď jsou rádi, že mají aspoň na to ovoce. Snad teď už můžu říct, že jsem byl jedním z nich – snad už jsem pochopil, jak je klíčové ptát se známých, kolegů, konkurence, zákazníků, trhu, všech na názor na Vaše služby. Nevím jak jsem si mohl dřív myslet, že něco prodám aniž bych se kohokoli zeptal, zda se mu to líbí a zda by o to měl zájem. Ptejte se, diskutujete o svém podnikání. Ptejte se úspěšných a získávejte inspiraci. Ptejte se zákazníků a připravte jim pak takové nabídky, kterým neodolají!

Dělal jsem anketu, využívám diskuzních skupin na facebooku. Snažím se ptát lidí kde můžu, ale snažím se ptát i tam, kde obchoduji. To znamená na internetu. Naopak jsem se neptal kamarádů – ty vás buď uměle podpoří nebo tvrdě odradí! Ptal jsem se profíků a svých zákazníků.

3. Dělat reklamu a obchod

Umění obchodovat a marketing jsou neodmyslitelnou součástí podnikání. Neprodáte nic, pokud to neumíte – naučte se obchodovat. Neprodáte nic, pokud o vás lidé nebudou vědět – naučte se základy marketingu. Staleté fráze typu „dobré zboží se prodává samo“ nebo „dělám to jako můj děda a táta“ – jsou fajn. Skvěle se hodí na rodinnou oslavu v neděli odpoledne a diskuzi o vašem novém podnikání. Nic s nimi však neprodáte. Jsme zavalení reklamou a denně nám volají s neuvěřitelnou nabídkou na koupi naprosto čehokoli – je to šílený přetlak. Pokud se nedokážeme chytře nabídnout a prodat, tak nemáme v této džungli šanci. Vzdělávání v oblastech marketingu a obchodu je klíčové.

Každý den se snažím najít novou inspiraci, často ale ne z odborných článků nebo publikací, ale z projektů u kterých vidím, že fungují a mají perfektně zvládnutou obchodní a marketingovou strategii. Největší inspirace pro mě je fungující obchodní modely ostatních firem.

4. Být vidět

To je první bod, který mám napsaný na seznamu věcí, které musím denně udělat. Miluji dnešní dobu, být vidět je tak jednoduché. Máme internet, facebook, videa, blogy, diskuze, skupiny… Ukázat světu „jsem tady, podívej co umím“ nikdy nebylo jednodušší. Není to o plošných náletech a neustálém bombardování lidí svými nabídkami, ale prostě musíte být vidět. Nemusíte neustále prodávat, ale pouze se „zobrazovat“. Být na výstavách, společenských událostech, v hospodě, na sportovních akcích, atd… zkuste se zamyslet a převeďte tuto nutnost „být vidět“ do on-line světa. Budete vidět na pár kliknutí – miluji dnešní dobu. 🙂

Snažím se komentovat diskuze na facebooku a prohlížet různé články na zajímavých stránkách. Když se mi článek líbí, tak zanechám komentář. Je to něco co mi nezabere mnoho času a často se i dozvím spoustu inspirace. Další level je účast na offline školeních a seminářích. Podnikání se nedá moc skrývat.

5. Využít příležitost

A to za každou cenu (nikoli však pod cenou). Spousta lidí se bojí, že nejsou dost dobří a raději odmítají náročnou práci. Nebo naopak odmítají nelukrativní zakázky. Lepší řešení je využít každou příležitost a raději zákazníka uspokojit společně se zkušenějším kolegou nebo vydělat méně peněz. Využijete příležitost – získáte zkušenost, zpětnou vazbu a referenci spokojeného zákazníka. Toto je pro začátek podnikání mnohem důležitější než samotné peníze. Využijte každou příležitost, když budete dobří tak si budete moc za nějaký čas vybírat a odmítat. Pro začátek podnikání je důležité se nebát využít příležitosti.

Snažím se radit i zadarmo. Opět je to spojené s tím „být vidět“. Často jsem mohl říct, za tolik a tolik Vám pomůžu. Příležitost není pouze další zakázka. Ale jsou i příležitosti, jak se zviditelnit – ty jsem využíval jak nejlépe můžu.

6. Dělat – klidně i chyby

Nejenom každodenní rutinu, nebo samotné poskytování služeb. Dělejte každý den i malý krok, který vás posune. Jsem si jistý, že i kdyby jste měli tu nejdokonalejší mapu tak uděláte chyby a vydáte se špatným směrem. Tím nechci nikoho urazit, ale tak to prostě je. Ještě jsem nenarazil na podnikatele, který by tvrdil, že nikdy neudělal chybu. Můžeme číst spoustu příspěvků, absolvovat školení a kurzy. Ale dělat a jít po cestě už musíme sami. Podstatné je to „dělat“. Cokoli, hlavně nezůstávat stát. Každá chyba je ta nejlepší zkušenost – poučte se a jděte dál. A každý úspěch je ještě lepší. Problém je v tom, že na začátku podnikání ještě nevíte co přesně dělat a tak chyby a úspěchy se budou vesele střídat. Je to normální.

Neustále něco dělejte – nic se nestane, pokud se budete jenom vzdělávat a inspirovat. 😉 Opět Vás vyzývám… chcete-li si splnit sny – zavřete tento článek a jděte makat!

Pokaždé, když si uvědomím, že jsem něco mohl udělat lépe, třeba pouze zvolit jiná slova nebo načasování, tak si to zapisuji – mám několik A4 plných dóst hustých hlášek – nepublikovatelné.

7. Nebojte se říct si cenu

Dokud nepřišlo na řadu téma ceny, byl rozhovor v pohodě. Znáte to? Celý „problém s neschopností“ říct si o cenu hodně souvisí s bodem 1 – tedy jistotou přínosné služby. Lidé, kteří si nejsou jisti vymýšlejí různé fígle jak prodat – tu sleva, tu akce, tu výprodej, atd.. A nebo to má tento scénář: „Já jsem sice podnikatel, ale ty jsi zákazník a ty jsi ten hodný, který mi zaplatí“ Ty můžeš všechno a já musím dělat to co říkáš, protože mě platíš. Podnikatel se před zákazníkem snižuje.

Dost, správně to je takhle. Zákazník má problém, který mu vy vyřešíte a bude to stát 10 000 Kč! S jistotou a hrdostí to dokážete říct pouze pokud máte jistotu, že skutečně dokážete uspokojit zákazníkův problém. Pokud jistotu nemáte, tak si můžete říct klidně 1 000 Kč a obchod neuděláte – zákazník chce totiž vyřešit problém a každý pozná, že si nejste jisti! 😉

Napsal jsem si, kolik bych chtěl vydělávat. Pak jsem si řekl, kolik reálně zvládnu udělat zakázek za určitý čas – tak aby byly v takové kvalitě jakou si chci držet. A z toho mi vyšla jasná cena! Nic víc… 

8. Uzavřít partnerství

Při uzavírání partnerství je důležitá vzájemná důvěra a opět ta jistota přínosu. Prostě, pokud se s někým domlouvám na spolupráci, tak chci vidět co ten člověk umí a co má za sebou. Pokud někoho doporučuji, tak chci vidět to samé. A pokud po někom chcete, aby s Vámi spolupracoval, nebo aby vás doporučoval musíte ho o této jistotě přesvědčit také. Nejlépe se to opět dělá dobře odvedenou prací, zpětnou vazbou, vyptáváním a zdokonalováním služeb. Partnerství je skvělá věc, protože dokáže vyšroubovat Vaše podnikání do neuvěřitelných výšin. Nic se ale nestane pokud vaříte z vody a o partnerství prosíte. Musí to být 1:1.

Nejlepší je, když ta partnerství přijdou tak nějak sama…

9. Budovat databázi

O tom už bylo řečeno hodně a každý obchodník vám řekne, že kontakty na potenciální zákazníky jsou zlatý důl. To se nedá popřít. Podstatné je si uvědomit, že to není pouhý seznam čísel nebo e-mailů, ale je to skupina, dav, reální lidé s jejich potřebami, emocemi, problémy, za každým e-mailem je úžasný a jedinečný životní příběh. 😉 Naučte se vnímat svoji databázi úplně jinak – vnímejte ji jako něco živého, jako publikum, jako lidi… Neposílejte e-maily na databázi, ale posílejte zprávy lidem – najednou zjistíte jak je psát a posílat jinak. Lidé jsou zavaleni nabídkami, ale každý si rád přečte zprávu od známého, který na ně myslí. Pište takové e-maily, které byste chtěli dostávat také. Posílat zprávy na soukromé e-mail je choulostivé téma – lezete lidem do soukromí. Tak ať to má smysl, jinak jste spamer a můžete se jít s vaším reklamním sdělením vycpat.

Databáze se stala základním stavebním kamenem mého marketingu. Pouze tady, na rozšíření databáze, využívám placenou reklamu. Zvažoval jsem několik možností jak dělat reklamu. Rozhodl jsem se pro e-mail marketing – i přes placenou reklamu na rozšíření databáze je zde nejlepší poměr cena x výkon.

10. Odlišit se

Opravdu nemám rád, když někdo říká že stačí pouze okopírovat úspěšné lidi a budete sami úspěšní. Tento názor se hodně šíří a spousta rádoby znalců jej přebírá a tak se šíří dál a dál jako mor. Já s tím naprosto nesouhlasím. Jsem přesvědčený, že pouhé kopírování Vás nepřivede k úspěchu. Vždy do toho musíte dát něco svého, něco osobního, zaujmout jinou cílovou skupinu, mít jedinečný produkt, něco… Odlišit se!! Často slyším, že stačí udělat to samé a budete mít pohádkový úspěch. Je to pravda – úspěch bude opravdu pohádkový. Ale ten opravdový a reálný se dá zažít pouze, pokud budete vyčnívat z davu.

V čem se liším od konkurence? Když navrhuji web nebo strategii tak mě především zajímá cíl a smysl celého podnikání pro konečné zákazníky – pokud to nepochopím, nedokáži Vám pomoci. Vždy se snažím o pohled očima koncového zákazníka. Na pozadí celého marketingu jsem si napsal několik slov – vtip, nadhled, zdravý selský rozum, autenticita – to jsou věci, o které se snažím. A kterými si snažím budovat osobní značku a odlišit se z davu. Není to těžké, spousta lidí pouze kopíruje – být sám sebou je nejlepší cesta jak se odlišit. 😉

Možná Vás to překvapí ale celý první měsíc jsem vlastně pořádně nevěděl co budu dělat a zda bude zájem. Nakonec se mi ukázala cesta po které zvládnu jít a která se líbí i mým zákazníkům (podnikatelský záměr). Určitě by se nic nestalo, kdybych jednoduše nezačal i s tím, že jsem si nebyl jistý, nevěděl co budu pořádně dělat a už vůbec netušil kdo mě zaplatí!

Postupné kroky (změny záměru a předělání nabídky pro koncové zákazníky) mi nakonec ukázali jasný směr a nakonec i cíl, ale o tom zase někdy jindy. 🙂

Začátek podnikání v pár slovech

Hlavní závěr z článku: Nejdůležitější je mít službu, kterou zákazníci chtějí. Takovou můžete mít díky tomu, že okamžitě začnete dělat, postupně ověřovat a třeba měnit svůj záměr! Hlavně začněte! I když třeba nic nemáte!

Začátek podnikání – 10 věcí, které musíte dělat
4.5 (90%) 10 votes
Komentáře
  1. JerryQuick napsal:

    Moc dobře se to celé čte… Vypadá to na první pohled na „bežné“ tipy, ale pokud se skutečně zamyslíte, jsou hrozně důležité a o moc více než je zde napsáno nepotřebujete pro úspěšné podnikání dělat..

    • Dušan Souček napsal:

      Jerry, díky za komentář. Oni to jsou „běžné“ tipy. Možná občas přijdou novinky, které přinesou nové možnosti a příležitosti. Některé věci, ale budou platit stále a musíme je dělat jinak nám ani ty novinky nepomůžou. 🙂 Pěkný den, Dušan

  2. Rudolf Gabriel napsal:

    Ahoj Dušane,
    Svatá pravda, i když by některé body byly diskutabilní, ne obecně, ale v detailech a v různých druzích podnikání. Ale to chce čas na delší diskuzi.
    Ahoj
    Gabriel

    • Dušan Souček napsal:

      Dobrý den Rudolfe,

      máte pravdu, nedá se říct že všechno bude platit všude. Každý si to musí uzpůsobit na svoji oblast. Nad tím by se dalo diskutovat roky.. 🙂

      Mějte se pěkně,

      Dušan

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *