Vlastní affiliate program vs. affiliate síť

Uvažujete nad affiliate marketingem, ale objevila se u vás základní otázka, jestli si pořídit vlastní affiliate program, nebo se připojit do affiliate sítě.

Pravděpodobně tak zvažujete základní otázku:

Jestli vše delegovat, nebo si vše spravovat sami.

Nejste v tom určitě sami. Podobnou otázku řeší spousta e-shopů a majitelů byznysů, když zvažují zapojení affilu do svého marketingového mixu.

affiliate program vlastni sit

Omlouvám se, pokud tento článek nebude úplně nezaujatý. Jsem affiliate manažer, který spravuje samostatné aff. programy. 

V minulosti jsem zkoušel rozběhnout i vlastní affiliate síť a sám funguju v několika affiliate sítích jako affiliate partner. Budu se snažit o objektivitu, ale spíš nechám mluvit zkušenosti. 😉 

Moje vlastní a mých klientů… 

Hlavní rozdíly

Vlastní affiliate program si spravujete sami a musíte: 

  • najít partnery, zapojit je do programu a komunikovat s nimi
  • schvalovat a vyplácet všechny konverze jednotlivým partnerům
  • vše technicky a obchodně nastavit a připravovat materiály pro partnery
  • hlídat dodržování podmínek a řešit případné přestupky

Na druhou stranu affiliate síť se všechny body postará a zajistí kompletní správu. Váš affiliate program bude ale v síti jeden ze stovek/tisůců různých programů. 

Takže tu otázku jestli vše delegovat, nebo si vše spravovat sami, bychom klidně mohli přeformulovat na “hodně práce vs. jedna položka v katalogu”.

Výhody vlastního řešení

Na první pohled se může zdát, že vlastní affiliate program je jenom spousta starostí a práce, kterou nikdo nechce dělat. 

Všichni ale chceme výsledky. Mravenčí práce s partnery, neustálé oslovování a vyhledávání nových příležitostí na propagaci vám ty výsledky dřív nebo později přinese. 

Takže nutnost se o program starat může ve finále přinést výsledky rychleji a kvalitněji, než když vše delegujete a budete jenom čekat na výsledky. 

Další velkou výhodou, je přímý kontakt s partnery. Můžete s nimi domlouvat individuální spolupráce. Mnohem rychleji zjistíte co potřebují a co jim pomůže v propagaci. 

No a hlavně… Vše máte ve svých rukou. Můžete rychle reagovat na změny, rychle komunikovat k partnerům. Do hry nevstupuje žádný prostředník, který celý proces trošku protahuje.

Pokud chcete mít kvalitní affiliate program, který si postavíte na míru, tak určitě jděte do vlastního řešení. Bude to trošku pracnější, ale určitě zajímavější. 

Z mého pohledu je největší přidaná hodnota vlastního aff. programu právě ten úzký vztah s partnery. Máte šanci rychle a snadno komunikovat změny. Můžete s partnery řešit jejich propagaci a opravdu cíleně jim pomáhat.

Dokážete jasně identifikovat nejsilnější partnery a podpořit je v propagaci. Ale i naopak můžete velmi rychle řešit nejrůznější přešlapy partnerů.

Správu vlastního affiliate programu můžete svěřit zkušenému affiliate manažerovi, které dokáže váš program efektivně spravovat, takže vás to nakonec nestojí o moc víc času, než kdybyste vše delegovali pomocí affiliate sítí.

Nevýhody vlastního řešení

Určitě jsou to v první řadě náklady na správu. Musíte si pořídit software na správu affiliate marketingu. V Čechách máte v zásadě pouze jednu možnost. 

  • AffilBox za 9.990 Kč / rok 
  • AffilBox Pro za 19.990 Kč / rok

Pokud máte svůj projekt na wordpressu, tak můžete sáhnout i po nějakém pluginu pro správu aff. marketingu. Tuhle možnost ale spíše nedoporučuju. Affil se velmi rychle vyvíjí a vy potřebujete mít spolehlivého technologického partnera, které svůj software pravidelě aktualizuje na základě technologických i legislativních potřeb. 

Alternativou může být ještě software Post Affiliate Pro, což je profesionální nástroj, na kterém stojí i některé velké affiliate sítě. 

  • Cena Post Affiliate Pro začíná na 129 USD / měsíc. 

99 % všech samostatných affiliate programů středních e-shopů v CZE / SVK ecommerce trhu ale stojí na AffilBoxu a partneři jsou na něj zvyklí. 

Další nevýhodou se může zdát náklad na samotnou správu. 

  • Když si najmete affiliate manažera, tak to bude něco stát. 
  • Když si to budete spravovat sami, tak zaplatíte časem

Ale na rovinu, když se o affilaite program nebudete starat, tak vám ani nikdy nezačne moc vydělávat. Takže tenhle “náklad” je ve skutečnosti velmi dobrá investice.

Správu PPC reklam, nebo SEO byste taky nikdy nenechali jen tak žít samospádem a očekávali, že vám to bude fungovat. 😉 U affilaite programů ale tohle občas děje a je to nejčastější důvod proč affiliate marketing nefunguje.

Výhody affiliate sítě

Výhody jsou jasné. Pokud se rozhodnete zapojit se do affiliate sítě, tak se připojíte někam, kde už fungují desítky, možná stovky affiliate programů a sítě často mají tisíce zaregistrovaných partnerů. 

Takže nebudete muset vše stavět od začátku a vyhledávat affiliate partnery. Většinou se dostanete do rukou zkušených manažerů, kteří vám se vším poradí.

Další výhodou je samotná správa. Nebudete muset řešit komunikaci s jednotlivými partnery, ale vše za vás vyřeší affilaite síť a vy budete komunikovat pouze s ní. 

Také výplaty jednotlivým partnerům za vás zařídí affiliate síť. Takže odpadá starost a fakturací a vyplácením jednotlivých partnerů.

Celkově je to ideální varianta pro všechny, kteří chtějí míst s affiliate programem minimální práci a vše chtějí maximálně delegovat. 

Nevýhody affiliate sítě

Jste jedna položka v celé velké affiliate síti. Takže můžete rovnou zapomenout na jakýkoli individuální přístup, nebo individuální práci s partnery. 

Partneři si v síti budou vybírat jaký programy budou propagaovat. Jestli vás, nebo vaši konkurenci, které v affiiliate síti bude více, než dost. 

Na rovinu není to tak, že když se připojíte do sítě, která má 10.000 partnerů, tak vás všichni hned začnou propagovat. Partner musí váš program najít, pak zažádat o přidání do programu, někdo ho musí schválit a pak teprve může partner propagovat. 

Dalo by se říct, že i tady musíte aktivně oslovovat partnery, aby vás začali propagovat. Takže fakt, že má síť několik tisíc partnerů vlastně není žádný velký benefit. 

Náklady na správu. Většinou zaplatíte nějaký aktivační poplatek a velmi pravděpodobně budete muset do affiliate sítě nahrát i nějaký kredit, která bude sloužit jako záloha na výplaty affiliate provizí. Takže náklad na spuštění affiliate programu nakonec může být srovnatelný s tím, kolik byste zaplatili za pronájem affiliate softwaru. 

Také si dejte pozor do jaké affiliate sítě se chcete připojit. Některé jsou mezi partnery vyloženě neoblíbené a jsou partneři, kteří vás nebudou propagovat jenom kvůli tomu v jaké aff. síti se váš program nachází.

Hlavní nevýhodou ale pořád zůstává konkurence ostatních programů. Zkrátka jste jedni z mnoha aff. programů, které síť spravuje.

Jak se rozhodnout? 

Informovaně… 😉

Pobavte se o jednotlivých možnostech s lidmi, kteří se v affilu pohybují. Ptejte se manažerů, affiliate sítí, a affiliate partnerů. 

Affilaite program nefunguje tak, že jej někde zapnete a ono to hned poběží. Je to proces a měli byste počítat s tím, že jeho “zapnutí” bude trvat několik měsíců. Proto důkladně zvažte všechny možnosti a dobře to promyslete.

Udělejte si obrázek o všech možnostech a teprve potom se rozhodněte.

Není to tak, že jedno řešení je lepší a druhé horší. Každé má zkrátka jiné vlastnosti. Doufám, že můj článek vám poodhalil hlavní výhody a nevýhody všech variant.

Nic není ale napořád. Je celkem běžné, že samostatné affilaite programy se přesouvají do sítí a naopak některé e-shopy opouštějí affiliate sítě zakládají vlastní affilaite programy.

Zapojte do svého podnikání affiliate marketing

A získejte nové objednávky od zajímavých obchodních partnerů.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.