Podnikání a byznys s využitím válečných strategií

Když si chcete odpočinout a vezmete do ruky knihu s přímo pohádkovým názvem:

UMĚNÍ VÁLKY VYUŽÍTÍ VÁLEČNÝCH STRATEGIÍ V PODNIKÁNÍ

… to abych z toho „podnikání“ v době míru úplně nevypadl.

Pojednání Mistra Suna „Umění války“ je nejstarší knihou o strategii boje v dějinách lidstva. Už 2 500 let představuje pramen inspirace pro generály, politiky, manažery a podnikatele. Vydání, které vyplnilo moje vánoční svátky plné klidu a pohody přeložil Vít Vojta a každou kapitolu doplnil komentářem jak válečné strategie využít v podnikání.

Mě nejvíce zaujala poslední 11. Kapitola: DEVATERO KRAJIN

Zde je ukázka několika veršů z původního pojednání Mistra Suna. A můj vlastní výklad těchto pravidel pro podnikání.

I.

Válčí-li knížata doma, na vlastní půdě, je to rozptylující krajina.

Pocit bezpečí a klidu je nebezpečný. Doma, nebo při pocitu, že je vše v pohodě, nikdy nebudeme tak výkonní a efektivní jako když pracujeme „pod stresem“ a jsme nuceni nalézat řešení, která nám pomůžou z „neklidné“ doby.

Práce v klidu nás nenutí k plnému soustředění a nabízí mnoho věcí, které odvádí naši pozornost (děti, rodina, zábava, televize, internet). Pracujete z domova, nebo dokonce na dovolené? V rozptylující krajině se nepracuje. Je Válka!

II.

Vstoupí-li na cizí území, avšak nepříliš do hloubky, jsou ve snadné krajině.

Když už se rozhodneme vstoupit do neklidných vod podnikání. Musíme naplno, ne s pocitem bezpečí v zádech. Pocit bezpečí nás bude stále vracet na začátek. Podnikání nejde dělat napůl. Musíme dál. Dál do boje!

III.

Získám-li ji já, mám výhodu, získá-li ji nepřítel, má také výhodu, to je sporná krajina.

Být první v něčem je zatraceně výhodné. Není moc moudré konkurovat někomu kdo již obsadil místo na trhu. Mnohem moudřejší je najít si vlastní prostor. Vlastní niku, která je volná.

Vždy se najde spousta příležitostí. Nemusíte být první na světě… Co kdybyste byli první na okrese, kdo udělá něco jinak, lépe, kdo osloví jiné zákazníky. Vždy se najde krajina, kterou můžete obsadit jako první.

IV.

Mohu-li postupovat dopředu a nepřítel zase ke mně, je to spojující krajina.

Střet je nevyhnutelný. Se zákazníky, s trhem, s konkurencí… Nemusí to být příjemné, může nás to rozdělit. Můžeme být poraženi! Důležité je nenechat se odradit prvním neúspěchem, který přijde při prvním kontaktu s trhem.

Důležité je jít dál, nedívat se na konkurenci, pomluvy, drobné útoky, neúspěchy. Důležité je nevzdat to při první bitvě.

V.

Hraniční území tří knížectví, kdo jej dosáhne první, získá podporu všech sousedů, takové krajině se říká průchodná.

Tam, kde končí hranice Vaší konkurence. Tam je území nikoho. To je půda neoraná, plná příležitostí. Tam je potřeba upřít pozornost a tuto krajinu obsadit jako první.

Znáte službu, která je využívána, ale zákazníci by ocenili ještě něco navíc. To je ta hranice se soupeřem. To je příležitost. Nika, která se nabízí k obsazení a využití partnerství.

VI.

Hluboce v území druhého a za zády mnoho nepřátelských měst, pak je to trudná krajina.

Dotkli jsme se slabin nepřítele, udělali produkt, který řeší jeho slabiny. Obsadili niku, kterou nám nabídl. Pohodička skončila a tady jsme už v plné válečné vřavě. Ohrožení roste. Objevila se příležitost, která vypadá nadějně a konkurence vysílá své armády.

Musíme nadále posilovat své pozice, musíme růst, v trudné krajině se neodpočívá. V trudné krajině se bojuje. Úsudkem i přímým bojem…

VII.

Přejít hory a lesy, strže a překážky, mokřiny a močály, všecek ten těžce průchodný terén, to je neschůdná krajina.

Jsou projekty, které drhnou. Když přichází více překážek a problémů je třeba dobře zvážit, zda jdeme po správné cestě. Často je největší vítězství „nebojovat“.

Projekty, které provozujeme příliš dlouho bez vidiny zisku je lepší opustit. Projít neschůdnou krajinou bez boje. Rychle pryč! „moudřejší ustoupí“.

VIII.

Všude, kam se vstupuje jen soutěskami, ale odchází či vrací se oklikou, kde může nepočetný protějšek udeřit na mou přesilu, tam je svírající krajina.

Svět podnikání skrývá spoustu nástrah a léček. Nebude to snadné. Připravte se na přesilu, na situace, které budou bolet. Připravte se na napadení ze zálohy.

Je třeba dobře zvážit každý krok, všechny možné důsledky. Není na místě váhání, či opatrné našlapování, ale dobře si vše promyslet několik tahů dopředu. Bysnys je jako šachy.

IX.

Kde jen okamžitý boj znamená přežití a jeho nepřijetí znamená zánik, tam je smrtící krajina.

Denně nás v byznysu potkají problémy, které je potřeba řešit. Reagovat na přání zákazníků, potřeby trhu a na nové příležitosti. Jen ten rychlejší a důmyslnější vyhrává.

Váš projekt čeká každý den zkouška. Každý den přijde nová výzva. Vyhraje jen ten, kdo se naučí dobře a rychle reagovat, dělat správná rozhodnutí a vítězit. Poražený může nakonec zjistit, že…

„Ekonomické přežití není povinné“

 

Na závěr přidám ještě jednu myšlenku z jiných kapitol…

Až příliš často slyším, že je hlavní jít do akce. Dlouze nepřemýšlet, ale vyrazit do boje (nebo spustit projekt).

Co o tom říká Mistr Sun: Neznat krajinu, kde se povede bitva je jako vjet s vozem do bahnité a možná neprůjezdné cesty…

Nechť vás klid a rozvaha moudrých válečníků historie provází na vašem tažení světem byznysu!

Pokud chcete jít dál a vidět v jak se strategické myšlenky mění v činy a výsledky, tak vás zvu do svého online kurzu Online Stratég. Kde naleznete cca 150 nápadů, inspirací, konkrétních kroků a otázek k zamyšlení. Vše přehledně rozděleno do 15 lekcí a doplněno o cca 45 příkladů z praxe!

Prohlédenout obsah kurzu > >

Komentáře
  1. Jana napsal:

    Moje heslo je DOBRODUŽSTVÍ. A to mě baví. Díky za super článek, takové shrnutí podnikáni „v kostce“. Souhlasím do puntíku 🙂

    • Dušan Souček napsal:

      Ahoj, Jani,

      děkuji za komentář. Takových podnikatelských „kostek“ je spousta. 🙂 Ať se Ti daří, Dušan

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.