20 ingrediencí z kterých se vaří online prodejní strategie

Stačí udělat web a zákazníci se jenom poženou. Napíšu článek a každý si ho hned přečte. Pošlu jeden e-mail a jednoduše vydělám. Přidám příspěvek na Facebook a všichni z toho budou úplně vedle. Zapnu PPC, SEO a vysype se na mě balík peněz. Napíšu ebook a budu si užívat jeho prodej, i když nebudu u počítače…

Wau…

No, ještě před pár lety jsem tomu všemu opravdu věřil. Sranda je, že to tak skutečně je, ale pouze v případě, že se vám z těch všech možností, které internet nabízí, podaří uvařit funkční strategii. Strategii, která říká kdy, kde a za jakým účel co použiji. A není to takový ten guláš, podle receptu, co jsme kde našli. 🙂

Jaké ingredience tedy použijeme při tvorbě prodejní strategie na internetu?

1. Reálný zájem

Jsou 2 věci, které budu neustále omílat dokolečka. První je „na nic nečekejte a začněte“ a druhá je, prodávejte to, co lidé skutečně chtějí. Je to mnohem jistější metoda, než nabízet něco, o čem si myslíte, že je to zajímavé. Proto jsou důležité dotazníky, průzkumy, ankety, pokec v hospodě, atd..

Zkrátka naslouchejte trhu. Často si on sám řekne o to, co chce a za co jsou lidé ochotni zaplatit.

2. Šílený prodej

V tomhle jsem opravdu dobrý. Prodávat dřív než je to hotové mi jde na jedničku. Často z toho je potom nejeden šílený příběh. Ale ve skutečnosti je to úplně normální metoda „předprodeje“, kdy získáte velmi silnou jistotu, že je o zboží zájem.

Vzdělaní ekonomové na to určitě mají nějaké pojmenování. Já na poučky z knížek nikdy moc nebyl. Já to žiju. Ono není mnoho silnějších motivací, než peníze na stole od úplně cizích lidí. Pak to totiž teprve začíná mít všechno smysl. Pak to teprve můžeme pořádně začít vařit. 🙂

3. Pořádný web

Lépe řečeno…  Ten nejlepší, jaký si v danou chvíli můžete dovolit. Jak by to mohlo vypadat, jsem popsal v samostatném článku.

Důležité je si uvědomit, že to není svatý grál. Je to takový prodejna/výloha na internetu a konkurence je vzdálená jenom pár kliknutí myší. Dnes už nestačí mít jenom web. Musí být opravdu dobrý a konverzní!

4. Cena

Na výši vůbec nezáleží. Mnohem víc je potřeba dobře popsat vnímanou hodnotu produktu, či služby. Sem tam si pohrát s cenovou kotvou, povolat do akce „slevy a akce“ a nabídnout cenově velmi atraktivní nabídku.

Na té samotné číslovce nakonec opravdu nezáleží. Alespoň ne tolik, jak se mnozí domníváme. Slevy jsou cesta do pekel, pokud to není součást strategie a již dopředu se s tím nepočítá. Proto také častý zoufalý krok „dáme slevu“ nefunguje tak dobře, jak by se mohlo předpokládat.

5. Prodejní argumenty

Říká se, že lidé koupí cokoli. Není to tak úplně pravda. Lidé koupí cokoli, co jim přinese něčeho více a něčeho méně. O nic jiného v životě a obchodě ani tak nějak nejde. Tím VÍCE myslím takové věci jako je (láska, štěstí, zdraví, klid, pohoda, čas, peníze, pohodlí, atd) a když mluvím o tom MÉNĚ, tak to jsou zase (stres, nejistota, obtíže, atd).

Pořádný kotlík prodejní argumentů tedy není žádná věda. Stačí zamíchat VÍCE a MÉNĚ ve vztahu k Vaší nabídce a máte vyhráno – možná prodáno. Nejlépe se to dělá tak, že se lidí ptáte a posloucháte co je trápí. Já třeba vím, že Vás trápí, jak prodávat na internetu = tady o tom něco málo je. 😉

6. Brand

Teď nastává chvíle, kdy si bohužel velká část „podnikatelů“ řekne, že to je těžké… nemají pořádné jméno a nikdo o nich neví. Mají pravdu! Vybudovat si jméno není snadné. Na své cestě občas šlápnete vedle a něco celkem kvalitně poděláte. A nikdy nenastane chvíle, kdy se to obrátí. 100 neúspěchů není jistota, že po 101 to vyjde.

Pokud ale půjdete po své cestě dostatečně dlouho a nikde nepřestanete dělat jeden krok za druhým, tak nakonec nastane chvíle, kdy najednou budete mít každý den novou poptávku, lidé Vám budou sami volat a budou se na Vás obracet s žádostí o radu. Tomu se říká – mít dobrý brand.

7. Sféra vlivu

Silný brand umí celkem kvalitně generovat poptávky a objednávky, ale mluvíme tady o vaření prodejních strategií a ne o čekání až se někdo ozve. Sférou vlivu mám na mysli databázi kontaktů, vaše fanoušky a jiné následovníky na sociálních sítích.

Zkrátka publikum, které je hladové po tom, co nového vydáte a chce si to od Vás koupit. Sféra vlivu je Vaše schopnost takovou nabídku komunikovat a dostávat ji v určitém čase mezi co nejvíce potenciálních zákazníků.

8. Strategie

Záměrně to uvádím jako samostatný bod. Sice si můžeme poskládat vedle sebe všechny ingredience a začít z toho postupně vařit. Když však nebudeme znát recept, tak z toho vznikne akorát tak něco nestravitelného. Hlavně pro Vaše potenciální zákazníky.

Přeloženo do světa online podnikání. Bude to vypadat, jako když to někdo jde jenom zkusit. Nebude to dávat smysl a lidé to jednoduše „nepochopí“. Úkolem strategie je komunikovat nabídku cílovým zákazníkům co nejefektivněji a nejjednodušeji a s co největším ziskem.

Konkrétní postupy úspěšných strategií popsaných krok za krokem naleznete v mém kurzu Online Stratég.

9. Zákazník

Né, že ho budete vařit! Ale vážně. Potřeba znát zákazníka je celkem jasná věc. Mluví se o ní už dokonce i ve školách, tak na tom něco bude. Bohužel je to opravdu nutné a bez znalosti potřeb a problémů vašich budoucích zákazníků se neobejdete. Nebudete vědět jak poskládat finální nabídku, o čem psát blog, co dávat na Facebook.

Budete tak nějak doslova v ….

Víte co budí Vaše klienty ze spaní? Zjistěte to a prodejte jim na to řešení.

10. Vytváření potřeby

Víte co je to strategie SEE – THINK – DO – CARE ? Je to vlastně několik druhů zákazníků. Zákazník SEE, ještě neví, že potřebuje Vaši službu. Budu konkrétní a ukáži to na prodeji svého ebooku Modrý důl, který je o reklamách na Facebooku. Takhle vypadá oslovování zákazníků v různé fázi nákupního procesu.

Strategie see think do v praxi

Z reklam se dá celkem dobře vytušit, že v první fázi SEE cílím na lidi s neprodejní nabídkou, které jenom komunikuji možnosti facebook marketingu. V další fázi pak na tyto lidi cílím už s malou „obchodní“ nabídkou. V tomto případě s ukázkou reklam a ve fázi DO je to čistý prodej.

Je to poměrně sofistikovaný systém, který můžete ladit několik týdnů, měsíců, nebo dokonce let. Je to umění udělat platící zákazníky i z lidí, kteří jsou „zatím“ přesvědčeni, že Vaši službu vůbec nepotřebují.

Konkrétní kroky jak do svého podnikání zapojit strategii See Think Do Care najdete v 11. lekci online kurzu Online Stratég.

Ale pojďme na pár konkrétních přísad pořádného online vaření

11. Email marketing

Je a bude to nejsilnější prodejní kanál. Ten důvod je opět někde v psychologii prodeje. Zkrátka, když zvažujeme nákup, tak si ten e-mail přečteme. Nic nás neruší a celá pozornost je věnována čtení e-mailu. Je to mnohem silnější, než reklama na Facebooku, nebo kdekoli jinde.

Vždy ale bude platit, že e-mail přečte jen určité procento (10 – 30 %) lidí z vaší databáze. To jsou reálná čísla. Strategický podnikatel nenadává na nízkou čtivost e-mailů, je to pro něj jenom jedna z vlastností jedné ingredience celého online vaření. Ta druhá vlastnost je, že je to opravdu nejsilnější prodejní kanál.

12. Facebook (sociální sítě)

Potřebujeme opravit kohoutek – teče.

Jasně, večer se zeptám Tondy v hospodě, jestli nemá čas.

Takto se dělaly kšefty dřív. Pak přišla revoluce, Zlaté stránky, mobilní telefon, internet, sociální sítě. Princip je pořád stejný, jen platforma se změnila. Zkrátka buďte tam, kde jsou vaši zákazníci… Nebo ještě lépe, tam kde vás hledají.

A v dnešní době slušně jedou sociální sítě. Není pravda, že se tam chodíme jenom bavit a nenakupujeme tam. Třeba Facebook je něco, co je už pevně spojeno s naším životem. Prostě tam jsme! Každý den!!

Dnes už se nechodí do hospody, dnes se chodí na Facebook.

13. Video marketing

Webináře, videa, YouTube a další hýbací obrázky patří do každé pořádné prodejní strategie. Není to ale alfa a omega, jak se může občas zdát. Já totiž poměrně dobře funguji i bez nich.

I tady platí to co všude. Samotné video to zkrátka neprodá. Když v něm nepoužijete některé ingredience, které jsem zmínil výše a nemáte „sféru vlivu“ tak to může velmi snadno vyjít naprázdno a vy začnete říkat, že to nefunguje. A ono to přitom funguje skvěle.

14. Blog marketing

Moje oblíbené téma. Psát blbosti na blog mi prý jde docela dobře. 🙂 Poměrně často se mě ale lidé ptají, že neví o čem psát. No to je smutný příběh. Pište o všem co trápí Vaše zákazníky a pokud to nevíte, tak to s podnikáním rovnou zabalte. Když nedokážete říct, co chtějí slyšet Vaši zákazníci, tak podnikání zřejmě nebude pro Vás.

Pomocí blogu se dá velmi dobře budovat silný brand a velká sféra vlivu. Aneb znáte 100 + 1 způsobů jak vydělávat na vlastním blogu? A víte, že se na tom blogu mnohem lépe vydělává, když jste také na Facebooku, sbíráte e-maily a točíte videa… 😉

15. SEO

SEO je mrtvé, ať žije přirozené SEO. No, zkuste jít na Google a přirozeně na něj koukat. Dokud z Vás nevypadne klíčové slovo, tak Vám prostě nic neukáže. Takže ty rady expertů… „pište hlavně pro lidi“, jsou moc hezké. A pro lidi, kteří nemají tušení co je to „klíčové slovo“ – to je skvělé řešení problému.

Ale přirozeně Vás pak skoro nikdo nenajde. Tedy ne přes SEO – přirozené vyhledávání. Dnes jsou techniky jak se bez něj obejít. Osobně na tomto blogu jej stále ještě pořádně neřeším. Nebaví mě to. Článek dostanu mezi lidi trošku jinak – naučil jsem se to. Mám sféru vlivu a hlavně strategii. 😉

16. Placená reklama

Zapneme PPC a bude. Když tohle slyším, tak už teď vím, že to bude průser. Takhle to totiž nefunguje. Na placené reklamě můžete velmi snadno prodělat kabát, když to nebude svázané s kvalitní prodejní strategií. Zkrátka a dobře, když to nevydělává, tak PPC je to poslední co to může spasit.

A aby to vydělávalo, tak je potřeba zapnout mnohem víc věcí.  Placená reklama na Facebooku nyní dělá většinu mých tržeb a nějakým způsobem se mi podařilo přivodit stav, že mi každý den píše někdo, abych mu pomohl s reklamou. Většinou se ptám „a jak se to prodává“.

Přátelé…

17. Affiliate

Tohle je ještě smutnější příběh. Míchá se tady nasranost široké veřejnosti, když vidí někde affiliate odkaz a neznalost majitelů opravdového potenciálu affiliate marketingu. Přidejte k tomu fakt, že je to poměrně nová věc, která si prochází porodními bolestmi a je tu průser jako hrom.

Affiliate marketing je mocný nástroj, když se dobře používá, majitelé mají funkční strategie a nemají přehnané očekávání, že je Affil spasí. Při nabídce Affiliate partnerství mi tady ještě méně lidí dokáže dát sebejistou odpověď na otázku: „A jak se Vám to prodává“.

18. Magnety

Ebook zdarma, video zdarma, dáreček… Všechno možné za e-mail, sdílení, atd. Je toho opravdu hodně, co je nám v různých fázích prodejního cyklu nabízeno. Často je to ale úplně mimo a strategie se točí kolem něčeho, co by se dalo nazvat „hlavně sebrat e-mail“. Databáze je přeci zlatý důl.

Jaká databáze? Jak se pracuje s kontakty? Proč je sbíráte? Lidičky, za tím e-mailem je reálný člověk. To není číslo – kontakt do sbírky. To je člověk, který od Vás může něco koupit. Nedělejte z něj trubku a važte si toho, že Vám dal e-mail. Poskládejte mu takovou následnou strategii, že zapomene na vše, co bylo před tím, než u Vás nechal e-mail. 🙂

Potom má smysl dávat magnety a sbírat kontakty. Pokud nemáte funkční strategii, tak databáze nikdy nebude zlatý důl. Spíše taková prázdná díra v zemi.

19. Koule

koule2

No jo no…

Odvaha jít do světa s nedokonalým. Vystavit své jméno na internetu. Vymyslet projekt a začít jej realizovat není pro každého. Není to otázka peněz nebo zkušeností, je to otázka odvahy a hladu po úspěchu. Prostě – musíte mít na to koule! Udělat rozhodnutí a jít do akce.

Ať uděláte cokoli dobře nebo špatně, vždy nastane několik možných reakcí od ostatních lidí. Někdo Vám bude tleskat, někdo pomlouvat, někdo Vás bude podporovat a někdo si jednoduše koupí Váš produkt bez mrknutí oka. Bude to směs emocí a bude se to valit ze všech stran. Nic pro slabé povahy… Nic pro lidi silné vize, bez koulí! 🙂

20. Uzavírat nefunkční

Ať už si tu strategii nadesignujete jak chcete. Ať budete na začátku, nebo po půl roce rozjezdu projektu či už budete řídit zaběhnutý byznys, tak vždy se budete muset čas od času na věc podívat z nadhledu a říct si jasně, kde jsou peníze! Kde to funguje, tam přitlačit a kde to nefunguje tam to nemilosrdně zavřít. Odepsat ztráty a soustředit se na místa, která mají potenciál.

Paradoxně největší průser je v tom „uzavírání nefunkčního“. Přiznat si, že něco nefunguje je těžké… Vždyť jsme to vymysleli, strašně dlouho ladili a těch peněz co to stálo. Ale do byznysu city tak úplně nepatří. Je potřeba se rozhodnout pragmaticky a přiznat si, že jsou věci, které nám nefungují.

Možná se tento článek zdá jako trošku nesourodý text. Míchám SEO, reálný zájem a koule dohromady. Ale ono to opravdu v tom světě online podnikání jinak nefunguje. Internet není něco co je jednoduchá spása všech. Je to tvrdé konkurenční prostředí, kde uspěje každý, kdo se nevzdá a neustále maká na vylepšování svých prodejních technik. A že těch možností jak to pořádně uvařit je opravdu hodně. Klidně bychom mohli pokračovat dalšími 20 ingrediencemi online vaření. 🙂

Změňte teorii v praxi

Co kdybych vám ukázal konkrétní postupy, příklady, jak tyto ingredience poskládat do nekompromisních prodejních strategií? Přesně tohle učí online kurz Online Stratég, kde se naučíte strategicky uvažovat nad online marketingem.

  • V modulu „budujeme publikum“ se naučíte efektivně budovat svoji sféru vlivu a násobit efekt z marketingových aktivit.
  • Modul „komunikujeme produkt“ z vás udělá umělce při správném oslovování motivů cílové skupiny a spousty dalšího.
  • Poslední modul „stavíme strategie“ z vás udělá Napoleona online marketingu. Budete přesně vědět, co děláte a proč. Na pěti konkrétních strategiích si ukážeme jak využít sféry vlivu a umění komunikovat produkt. Naučíte se nad online marketingem přemýšlet strategicky a již nikdy nebudete chaoticky zkoušet vše, co vás jen napadne.

Kurz je navíc maximálně praktický a u každé lekce (celkem 15) najdete přibližně 10 bodů, tipů, otázek, nebo konkrétních kroků, které můžete okamžitě vzít a začít používat ve svém podnikání.

Získejte přístup do kurzu ještě dnes.

20 ingrediencí z kterých se vaří online prodejní strategie
4.9 (97.78%) 9 votes
Komentáře